Wednesday, August 17, 2011

Mercun oh Mercun!


. Assalamualaikum and salam sejahtera .

First of all, TEMAN nak mengambil kesempatan untuk mengucapkan selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak dan salam Nuzul Quran pada semua penganut Islam. Sedar tak sedar, dah 17 hari kita telah menunaikan ibadah berpuasa ni *bagi yang tak ponteng-ponteng lagi laa yurp* heheeee. Herm, lagi beberapa hari lagi insya'allah kita semua akan menyambut kedatangan Syawal plak kan kan kan.

Sekarang ni kita dah boleh dengar banyak lagu raya di corong-corong radio, TAPi tak kurang juga dengan berita yang tak berapa sedap nak dilihat iaitu mengenai padah bermain MERCUN. Adeyh, bila sebut pasal nak beraya memang ramai sangat budak-budak dan bapak budak yang excited nak bermain mercun.


TEMAN mengaku yang TEMAN pun one of them yang suka gila main mercun sebab if dah ada orang yang beli mercun bola, ketupat, rocket, naga, padi takkan kita mampu nak tengok je kan. Mestilah terasa nak tunjuk skill berani nak bakar mercun tu tanpa berfikir panjang, janji semua have fun bila dengar mercun tuh bom kebabomm sana sini and tengok benda alah itu keluarkan api yang comel dan hensem belaka.

Tapi semenjak dua menjak tiga menjak ni TEMAN macam rasa mercun ni tak best lah sebab dia boleh TERbuatkan kita yang sihat walafiat especially jari jemari kita yang comel dan hensem belaka menjadi jadi seperti ini :


Nasrudin Mohd. Nazli, 19, putus tiga jari dan mengalami luka di muka dan tangan kanan gara-gara bermain mercun bola.


Ahmad Zakiyuddin Mohd. Nasaruddin, 2, cedera selepas mercun bola yang dipasang meletup menyebabkan tapak tangan dan tiga jari kanannya cedera.

Herm, ni baru sikit. If kita tengok kes-kes yang lepas lagi lah banyak. Kita dapat lihat, kecederaan akibat bermain ini seolah-olah tiada penghujungnya. Jadi moga dengan menulis entry kali ini dapat membuka hati korang-korang terutamanya diri TEMAN sendiri supaya cuba berhenti bermain mercun. If tak boleh berhenti secara drastik korang boleh berhenti slow2 okeyh. Contohnya korang main jelah mercun POP POP uh untuk lepaskan gian kan. HAHAAA. At least still de bunyi juga kan c(:

Papepong, its up to mu lah dear, masing-masing boleh fikir mana yang terbaik untuk diri sendiri kan kan kan. Yang paling penting ingatlah orang yang tersayang dan sayangilah jari jemarimu yang comel dan hensem belaka itu. Oklah, TEMAN saja nak letak pict raya di UiTM last year with my gorgeous friends sebab TEMAN dah TERrindu-rindu sangat pada mereka.




. ok BYE .
.

2 comments:

  1. haha..teman pun dah TERindu kat awok juga..
    bile nengok pic sem lepas, berangan pikir nak pki baju ape plak sem depan..haha..pose pun xabes lagi nih!!=P

    ReplyDelete
  2. hohooo. tau xpe weyh. dah lah raye yg plg last kat kbm BERSAMA-SAMA kan kan kan. sape pose x full jgn excited sgt nak raye eh. HAHAHAAAA c(:

    ReplyDelete